Opis Projektu


Przedmiot inwestycji
Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 513 na odcinku Orneta – Lidzbark Warmiński wraz z m.Orneta i Lidzbark warmiński

Lokalizacja inwestycji
Województwo: Warmińsko-Mazurskie; Powiat lidzbarski

Zakres inwestycji:
Rozbudowa dróg wojewódzkich nr 513 i 511 w ramach Programu usprawnienia powiązania komunikacyjnego w północnej części województwa warmińsko-mazurskiego ma na celu:
  • poprawę stanu technicznego odcinków dróg objętych projektem łączących regionalne ośrodki wzrostu (większy komfort jazdy, skrócenie czasu podróży itp.),
  • poprawę dostępności komunikacyjnej województwa,
  • usprawnienie dojazdu do przejść granicznych z Federacją Rosyjską (Obwód Kaliningradzki),
  • lepsze powiązanie dróg regionalnych z drogą krajową nr 7 i 51,
  • poprawę mobilności społeczeństwa,
  • zwiększenie bezpieczeństwa podróży,
  • lepszy dostęp do atrakcji turystycznych,
  • poprawę środowiska naturalnego w wyniku m.in. mniejszego zużycia paliwa,
  • aktywizację społeczną i gospodarczą obszarów zagrożonych marginalizacją.
Ponadto ulepszenie powiązań komunikacyjnych obszarów objętych projektem (poprawa komfortu jazdy, skrócenie czasu podróży, która wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów przedsiębiorców) skutkować będzie zwiększeniem atrakcyjności regionu dla obecnych i potencjalnych inwestorów, a w konsekwencji powstaniem nowych inwestycji i nowych miejsc pracy.
Projekt rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 513 na odcinku Orneta - Lidzbark Warmiński zakłada :
  • poprawę parametrów geometrycznych drogi poprzez korektę łuków pionowych, poziomych oraz skrzyżowań,
  • wzmocnienie oraz przebudowę konstrukcji nawierzchni dróg celem dostosowania nośności nawierzchni do obciążeń od ruchu pojazdów,
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu poprzez skanalizowanie ruchu pojazdów, wydzielenie pasów do skrętu w lewo oraz wprowadzenie oznakowania poziomego na całym odcinku,
  • budowę chodników, ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo – rowerowych,
  • budowę zatok autobusowych,
  • budowę przejść dla pieszych, budowę przejść dla pieszych wraz z azylami,
  • poprawa geometrii istniejących zjazdów,
  • budowę rond,
  • wycinkę części drzew kolidujących z inwestycją.
Podstawowe parametry projektowanej drogi:
  • klasa drogi G
  • przekrój poprzeczny 1x2
  • prędkość projektowana na terenie zabudowy – V p= 50km/h
  • prędkość miarodajna na terenie zabudowy – V m= 60km/h
  • prędkość projektowana poza terenem zabudowy – V p= 50km/h
  • prędkość miarodajna poza terenem zabudowy – V m= 70km/h
  • szerokość pasa ruchu na terenie zabudowanym wynosi 3,25m – wynika z uspokajania ruchu,
  • szerokość pasa ruchu na odcinku szlakowym wynosi 3,00m
  • szerokość pasa ruchu dla lewoskrętu wynosi 3,25m
  • pobocze gruntowe od 0,50m do 1,60m
  • szerokość chodników od 1,5 do 2,5m z miejscowymi przewężeniami,
  • szerokość ścieżki rowerowej od 2,00m oraz ciągi pieszo rowerowe 2,5-3m z miejscowymi przewężeniami,
  • szerokość zatok autobusowych bez wyspy dzielącej 3,00m, z wyspą dzielącą 5,0m.
  • minimalny promień łuku poziomego na terenie zabudowy 70m,
  • minimalny promień łuku poziomego poza terenem zabudowy 125m,
  • skosy załamania w planie krawędzi jezdni przy lewoskrętach 1:10,
  • wyspy dzielące występują przy lewoskrętach,
  • w zależności od szerokości pasa drogowego występują chodniki jednostronne lub obustronne,
  • z uwagi na warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogi i ulice klasy G, oraz położenie istniejącego pasa drogowego dokonano korekty łuków poziomych co powoduje zejścia z trasy,
  • bariery energochłonne
Profil podłużny przebudowywanej drogi wojewódzkiej jest zbliżony do przebiegu obecnego.
Zaprojektowano oświetlenie drogowe o natężeniu zgodnym z obowiązującymi normami i wytycznymi w na terenie Ornety, Krosna, Mingajn, Miłkowa, Babiaka, Runowa, Ignalina, Laudy i Lidzbarka Warmińskiego.
Obiekty inżynierskie
W ramach rozbudowy drogi przewidziano przebudowę 55 przepustów drogowych oraz cztery obiekty mostowe. Głównym obiektem inżynierskim, który będzie przebudowywany jest wiadukt PKP w m. Orneta.
Komunikacja publiczna
Na drodze odcinku zaprojektowano 37 normatywnych zatok , które w znaczącym stopniu poprawią bezpieczeństwo ruchu pieszych związanego z komunikacją publiczną.
Punkt kontrolny
W projekcie przewidziano punkt kontrolny przeznaczony co dokonywania pomiarów mas, nacisków na osie oraz wymiarów pojazdów ciężarowych w lokalizacji od km proj. 4+644,6 do km proj. 4+782,1 odcinka B.
Przebudowa urządzeń towarzyszących
W związku z kolizjami z istniejącą infrastrukturą techniczną na projektowanym odcinku przewiduje się następujące przebudowy:
  • kable i linie elektroenergetyczne,
  • kable telekomunikacyjne,
  • kanalizacja sanitarna i deszczowa,
  • sieci gazowe,
  • sieci cieplne,
  • wodociągi,
  • dreny.